Puhelinlaskuja silmäillessäni totesin liittymäntarpeeni muuttuneen, koska nykyinen operaattori ei kyennyt tarjoamaan nykytarpeeseen sopivaa (ja muiden operaattorien kanssa hinnaltaan kilpailukykyistä) liittymää päädyin etsimään uutta sopivaa. Lopulta pistin tilauksen numeronsiirrosta menemään suurelle operaattorille, josta minulla ei kuitenkaan ollut aikaisempaa kokemusta. Numero luvattiin siirtää noin 10 päivässä, mutta siirsin vaihtoajankohtaa vielä noin viikolla eteenpäin, jotta a) saisin varmasti liittymäni ajoissa ja b) laskutuskauden vaihto osuisi kuunvaihteeseen. Kuinkas kävi? Uusi sim-kortti saapui postissa vasta tuon määrittelemäni päivän jälkeen - joskin koska vanha liittymä yhä toimi en viitsinyt asiasta stressiä ottaa. Kortin mukana oli lappu, jossa lähinnä teksti: "Tervetuloa asiakkaaksemme ja kiitoksia mielenkiinnostanne". Mukana tietysti myös asiakaspalvelun numero, johon soittaminen siis asiakkaalta maksutonta - kunhan nyt vaan soittaa ko. operaattorin liittymästä, eli mistäs soitat, jos liittymä ei ole auki? Paperissa ei siis ollut mitään tietoa esim. kortin sim-koodista, tuntui aika tyhmältä siinä ruveta arvailemaan, että liekkö se nyt sitten 1234 vaiko 0000 vai onko tämä operaattori keksinyt jotain muuta?

 

Kortin vaihdosta oli luvattu ilmoittaa tekstiviestillä, joten jäin odottamaan sitä. Menikin useampi viikko ennen kuin viesti tuli ja kun h-hetki tuli vanha liittymä lakkasi kyllä kiltisti toimimasta, mutta uutta liittymää en toimimaan saanut. En siitä huolimatta, että sim-koodin olin kyllä arvannut. Odotin jonkin aikaa. Sitten mies soitti operaattorille ja sai kuulla, että operaattorilla on joku vika, jonka vuoksi liittymiä ei saada siirrettyä, asian luvattiin korjaantuvan.

 

Kun asia ei ollut iltaan mennessä muuttunut miksikään rupesin etsimään nettisivuilta sähköpostiosoitetta tai palautelomaketta, johon voisin viestiä jättää, kun omaa puhelinta mistä soittaa ei sattuneesta syystä ollut. Mitään tällaista ei löytynyt. Löysin lopulta samaan firmaan kuuluvilta sivuilta palautelomakkeen, johon pistin viestiä, mutta lähetyksen jälkeen tulikin teksti: "Kiitoksia viestistänne, valitettavasti emme voi vastata siihen henkilökohtaisesti." No eipä siinä sitten muu auttanut kuin taas kerran miehen puhelimen käsiini saatuani kuunnella pitkät tovit erilaisia pimputuksia ja miesääntä: "Odotathan vielä hetken, asiakaspalvelumme palvelee sinua hetken kuluttua" ja siinä sivussa miettiä, että mitähän tämä soittaminen mahtaa ei ko. operaattorin puhelimesta maksaa.

 

Viimein puhelimeen vastasi nainen, joka näki koneelta, että "kyllähän tämä näkyy olevan valmis, mutta ei jostain syystä ole aktivoitu". Päivän aikaisemmista ongelmista nainen ei tiennyt tuon taivaallista. Hän totesi minulle vain: "En minä tälle mitään nyt voi ja huomenna minä en ole töissä, joten jos soitan sinulle keskiviikkona, kun olen saanut asiaa selvitettyä." Siis mitä? Soittaa mihin? Ja eikö koko operaattori toimi, kun tämä kyseinen nainen ei ole seuraavana päivänä töissä? Ilmoitin naiselle, että jos puhelimeni ei seuraavana päivänä toimi niin minä haen kyllä liittymän joltain toiselta operaattorilta, silläkin harmilla, etten saa liki 10 vuotta itselläni ollutta numeroa enää pidettyä. Mutta mitäpä siitä, kyllä nyt viimeistään menee usko siihen, että se operaattorin vaihto olisi niin helppoa ja vaivatonta...